kolosijek

traži dalje ...

kolosijek (engl. rail track; njem. Gleis, Geleise; rus. колея, путь), prometni trak posebne konstrukcije namijenjen kretanju prisilno vođenih vozila (željezničkih tramvaja i dr.). Željeznički kolosijek dio je gornjega ustroja željezničke pruge, a sastoji se od usporednih čeličnih  → tračnica, koje preuzimaju sile nošenja i vođenja vozila. Uz pomoć vijaka, ploča i dr. (→ pribor, kolosiječni) obično su pričvršćene na poprečno položene drvene, željezne ili betonske pragove usađene u čvrstu podlogu od drobljenoga kamena (→ zastor, kolosiječni). Kolosijek bez kolosiječnoga zastora izvodi se npr. u tunelima i na mostovima, a tamo gdje se po istoj prometnoj površini odvija cestovni ili pješački i željeznički promet, gradi se zatvoreni kolosijek. Kolosijek sa sastavima ima tračnice spojene vezicama i spojnim vijcima, na kolosijeku s dugim trakovima tračnice su spojene zavarivanjem (katkad lijepljenjem) u odsječke dulje od 60 m, a na neprekinutom kolosijeku sve su tračnice spojene zavarivanjem. Prema širini, tj. razmaku između voznih rubova tračnica, kolosijek može biti normalne (uobičajene) širine, uskotračni ili širokotračni ( → željeznička pruga). Kako bi njime mogli prometovati vlakovi predviđeni za različite širine, kolosijek se ponekad izvodi s trima (upleteni kolosijek) ili četirima tračnicama (zbijeni kolosijek). Prema namjeni kolosijeci na kolodvorima mogu biti glavni (za prijam i otpremu cijelih vlakova), glavni prolazni (neposredni produžetci otvorene pruge) i ostali. Garažni kolosijek služi za smještaj vlakova izvan prometa. Industrijski kolosijek namijenjen je prijevozu industrijskih sirovina i proizvoda, a ne javnomu prometu. Izvlačni i manevarski kolosijeci služe za manevriranje vozilima. Kolosijek s nizom skretnica koje povezuju više kolosijeka naziva se matičnim kolosijekom. Slijepi (krnji) kolosijek završava prsobranom (grudobranom).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2007.

Citiranje:

kolosijek. Tehnički leksikon (2007), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 18.4.2024. <https://tehnicki.lzmk.hr/clanak/3239>.