Dieselov motor

traži dalje ...

Dieselov motor, dizelski motor (engl. diesel engine; njem. Dieselmotor; rus. дизельный двигатель), klipni dvotaktni ili četverotaktni motor s unutarnjim izgaranjem u kojem se izgaranje događa samozapaljenjem smjese stlačenoga zraka i ubrizganoga goriva. Potrebna temperatura zapaljenja postiže se komprimiranjem zraka, a time i zagrijavanjem, u cilindru motora. Patentiran je potkraj XIX. st., kada se gorivo ubrizgavalo pod tlakom od samo 60 bara izravno u cilindar ili u pretkomoru. Glomazan uređaj za ubrizgavanje te male brzine vrtnje bili su glavna zapreka široj primjeni te vrste motora. Poslije su se s povećanjem tlakova ubrizgavanja na 200…300 bara uz pomoć klipnih pumpa ti motori sve više uvodili u uporabu. Današnji Dieselov motor radi s tlakovima višim od 2000 bara, te znatno većim brzinama od prvotnih. Kako bi im se povećala snaga (i do 100%), često se dodatne količine zraka dovode turbopuhalima, koje pokreću ispušni plinovi motora. Dieselov motor bolje iskorištava energiju goriva od benzinskoga → Ottova motora. Nazvan po R. Dieselu.

DIESELOV MOTOR, prikaz dijelova cilindara s grijačima za gorivo

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2007.

Citiranje:

Dieselov motor. Tehnički leksikon (2007), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 1.7.2024. <https://tehnicki.lzmk.hr/clanak/dieselov-motor>.