motor, mlazni
traži dalje ...motor, mlazni (engl. jet engine; njem. Strahltriebwerk; rus. реактивный двигатель), vrsta mlaznoga pogona letjelica koji kisik za izgaranje uzima iz okolnoga zraka. Razvoj mu je započeo u prvoj polovici XX. st., a prvi njime opremljeni zrakoplovi bili su lovci Me-262 te Gloster Meteor s turbomlaznim motorom. Osnovni su dijelovi takva motora kompresor, pogonsko vratilo, turbina, komora za izgaranje te izlazna mlaznica. Turboventilatorski motor(turbofan) inačica je turbomlaznoga motora. Na ulazu ima ventilator koji usisava veliku količinu zraka, od koje manji dio ulazi u kompresor, a veći dio stvara dodatni potisak. Takvi se motori ugrađuju u vojne i velike putničke zrakoplove. Turbopropelerski motor (turboprop) turbomlazni je motor s propelerom što ga goni turbina, a koji stvara većinu potiska, dok manji dio potiska nastaje od izlazne struje motora. Takav je motor pouzdan i ekonomičan, a rabi se za podzvučne brzine transportnih ili manjih putničkih zrakoplova. Nabojno mlazni motor (ramjet) vrsta je mlaznoga motora koji nema ni kompresora ni turbine, nego zrak velikom brzinom ulazi u motor, gdje se sabija u posebno oblikovanu ulaznom vodu. Takav motor može djelovati samo pri nadzvučnim brzinama leta, a za još veće brzine predviđena je njegova inačica scramjet, konstruiran za hipersonične brzine. → mlazni pogon
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2007.
motor, mlazni. Tehnički leksikon (2007), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 1.4.2025. <https://tehnicki.lzmk.hr/clanak/motor-mlazni>.