prag, željeznički
traži dalje ...prag, željeznički (engl. sleeper; njem. Bahnschwelle; rus. шпала), dio gornjega ustroja željezničke pruge koji preuzima opterećenje s tračnica te ga preko pričvrsnoga pribora prenosi na podlogu. Također osigurava širinu kolosijeka, sudjeluje u krutosti, te uzdužnom i poprečnom otporu kolosiječne rešetke. U užem se značenju pod tim nazivom podrazumijeva poprečni prag. Druga rješenja imaju opisne nazive (pojedinačni oslonac, uzdužni prag, armiranobetonska ploča). Drveni prag izrađen je najčešće od bukova i hrastova drva, koje je otporno na gnječenje, mehaničko razaranje, cijepanje, pucanje i truljenje. Prednosti su drvenoga praga laka obradba, jednostavno pričvršćenje tračnica, elastičan prijenos sila, te mogućnost ugradbe, zamjene i podbijanja bez uporabe strojeva. Uobičajene su izmjere drvenoga kolosiječnoga praga 260 cm × 26 cm × 16 cm, a vijek mu je 2…30 godina (dulje se trajanje postiže impregnacijom). Armiranobetonski prag može biti jednodijelni ili dvodijelni, klasično armiran ili, češće, s prednapregnutom armaturom. Čelični prag danas se vrlo rijetko primjenjuje zbog poteškoća pri izvedbi elektroizolacije, bučne vožnje i zahtjevna održavanja.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2007.
prag, željeznički. Tehnički leksikon (2007), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 19.12.2025. <https://tehnicki.lzmk.hr/clanak/prag-zeljeznicki>.
