automobil
traži dalje ...automobil, auto (engl. car, motor-car, automobile; njem. Kraftwagen, Automobil, Auto; rus. автомобиль), motorno cestovno vozilo za prijevoz manjega broja putnika i tereta, pogonjeno vlastitim motorom. Glavni su mu sklopovi karoserija, motor, sustav za pročišćivanje ispušnih plinova, prijenosnik snage, prednja i stražnja osovina s kotačima, sustavom opruga i amortizera za oslanjanje, upravljački, kočni i el. sustavi, te sustavi za sigurnost putnika. Prvi automobil na parni pogon izradio je 1769. Francuz N. J. Cugnot. Mogao je vući 5 t tereta brzinom 5 km/h, ali se morao zaustavljati svakih 15 min. Brži razvoj automobila započeo je u drugoj polovici XIX. st. izumima motora s unutarnjim izgaranjem u više europskih zemalja. Austrijanac S. Marcus izradio je 1867. prvi automobil pogonjen benzinskim motorom s el. paljenjem. No tek su Nijemci G. Daimler (1885. konstruirao petrolejski motor od 2,2 kW) i K. Benz (1886. patentirao trokolicu s benzinskim motorom od 0,55 kW) istaknuli velike prednosti automobila pogonjena motorom s unutarnjim izgaranjem. Francuska je tvrtka Panhard et Levassor 1891. ugradila u automobil sprijeda Daimlerov motor, koji je pokretao stražnje kotače. Time su bile postavljene osnove konstrukcije, koja je u mnogih proizvođača ostala nepromijenjena sve do danas. Premda izumljen u Europi, automobil se najprije počeo masovno proizvoditi i upotrebljavati u SAD-u. Za to su bila presudna još dva izuma: kotači s gumenim zračnicama (J. B. Dunlop, 1888., UK) i proizvodna vrpca (H. Ford, 1913., SAD). Potkraj 1970-ih u osobnim je automobilima počeo prevladavati pogon prednjim kotačima. Pogon suvremenih automobila pretežito su četverotaktni benzinski ili Dieselovi motori. Iako se u automobilskim motorima s unutarnjim izgaranjem u koristan rad može pretvoriti i do 43% energije unesene gorivom, u potpuno natovarenom automobilu (4 do 5 putnika s prtljagom 400…500 kg) iskoristi se samo 5…7%. Manji dio energijskih gubitaka čini trenje u prijenosnom lancu od motora do pogonskih kotača, a veći su dio otpori vožnje samoga automobila. Danas u svijetu ima više od 400 milijuna automobila. Sve veća proizvodnja novih i problem zbrinjavanja dotrajalih automobila, a osobito velike količine štetnih ispušnih plinova prouzročuju zamjetne i nepovratne promjene u prirodnom okolišu. → vozila, cestovna

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2007.
automobil. Tehnički leksikon (2007), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 23.3.2025. <https://tehnicki.lzmk.hr/clanak/automobil>.