motor, četverotaktni
traži dalje ...motor, četverotaktni (engl. four-stroke engine; njem. Viertaktmotor; rus. четырёхтактныйдвигатель), pogonski stroj s unutarnjim izgaranjem kojemu radni ciklus traje četiri takta. Klip → motora s unutarnjim izgaranjem ima dva karakteristična položaja mirovanja: gornju mrtvu točku (GMT) i donju mrtvu točku (DMT), a takt je pomak klipa između tih dviju točaka. U prvom taktu (usis) → Ottova motora klip (K) se giba od GMT-a prema DMT-u, a kroz otvoren usisni ventil usisava se radna smjesa (gorivo i zrak) u cilindar (pritom je ispušni ventil zatvoren). U drugom taktu (kompresija) klip se giba od DMT-a do GMT-a usisni se ventil zatvara, a radna se smjesa komprimira, te se u blizini GMT-a, zapaljuje el. iskrom. Potom započinje treći takt (ekspanzija), jer se izgaranjem stvara visoki tlak u cilindru, pa se gibanje klipa prema DMT-u pretvara u korisni rad. U četvrtom taktu (ispuh) otvara se ispušni ventil, a klip kretanjem od DMT-a do GMT-a istiskuje plinove izgaranja u atmosferu. Tijekom jednoga radnoga ciklusa koljenasto se vratilo (KV), koje ravnocrtno gibanje klipa pretvara u kružno, okrene dvaput. Slično radi → Dieselov motor, samo se gorivo nakon takta kompresije ubrizgava u stlačeni vrući zrak, pa se smjesa zapaljuje bez iskre.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2007.
motor, četverotaktni. Tehnički leksikon (2007), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 23.12.2024. <https://tehnicki.lzmk.hr/clanak/motor-cetverotaktni>.